25.08.2023
Prečo môžu byť energetické nápoje, žuvací tabak a liekové výzvy nebezpečné? Antidopingová agentúra SR (SADA) spustila unikátny projekt Fair Play, ktorý je určený pre základné a stredné školy. Žiaci s odborníkmi hovoria o témach, ktoré sú pre nich zaujímavé, no hovoria o nich málo alebo vôbec.
SADA spustila začiatkom uplynulého školského roka jedinečný projekt vzdelávania Fair Play. Ide o celoročnú aktivitu, pričom študenti pracujú s témou z niekoľkých strán. Ako prvá sa do projektu zapojila Základná škola v Golianove. Antidopingová agentúra plánuje v projekte pokračovať aj v školskom roku 2023/24 a to naprieč celým Slovenskom.
„Projekt Fair Play je moja srdcová záležitosť. Na niektorých témach pracujú študenti samostatne, pri iných dohliadajú pedagógovia zo školy. Projekt je unikátny v tom, že nejde o jednu prednášku, ale systematické celoročné vzdelávanie, ktoré má presah na rôzne predmety a každý učiteľ si vyberie to svoje. Napríklad v pilotom projekte v Golianove študenti na dejepise analyzovali, ako sa vyvíjal doping a antidoping. V rámci slovenského jazyka zas písali esej na tému, čo je fér v bežnom živote a v športe,“ vysvetľuje Tomáš Pagáč, vedúci oddelenia prevencie a testovania Antidopingovej agentúry SR a tvorca projektu Fair Play.
Škola žije projektom celý rok
Odborníci sa stretávajú nielen so študentmi, ale aj s učiteľmi a rodičmi žiakov. „Najviac ma zaujalo, keď dáme deťom priestor, aby si hľadali informácie, tak to dokážu. Prídu s úžasnými vysvetleniami, výhodami, nevýhodami, vedia ísť do veľmi dobrej polemiky,“ vymenúva Tomáš Pagáč.
Študenti s odborníkmi rozoberali aj témy, ktoré priamo nesúviseli s antidopingovou problematikou, no výrazne rezonovali v spoločnosti. „Jednou takých tém boli transrodové osoby, LGBTI+ komunita a alkohol za volantom. Bolo to v čase, kedy sa stali tragédie, ktoré súviseli práve s týmito témami. Aj to dokazuje, že kým rodičia si často myslia, že ich deti tieto veci nevnímajú a žijú v pomyselnej bubline, no opak je pravdou. Celospoločenské dianie a témy, ktoré rezonujú vnímajú rovnako ako dospelí a takisto chcú o nich hovoriť,“ tvrdí Pagáč.
Výhodou projektu je, že odborníci SADA komunikujú so študentmi im blízkym jazykom a vedú s nimi neformálne debaty. Aj to je jedným z dôvodov, prečo študenti nemajú predsudky a pýtajú sa na témy, na ktoré by sa učiteľov alebo rodičov neopýtali.
Vzdelávať „nešportovcov“ začali počas pandémie
Antidopingová agentúra SR sa pustila do vzdelávania študentov už počas pandémie. Vtedy boli dominantné online webináre pre učiteľov telesnej výchovy a centrá voľného času. „Podľa našich skúseností, aj informácií, ktoré máme priamo od učiteľov, sú v dnešnej dobe na školách obrovským problémom energetické nápoje. Sami učitelia navrhli vzdelávacie aktivity, v rámci ktorých žiakom vysvetlili užívanie energetických nápojov a vplyv na mladý organizmus. Aj to je jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli vzdelávať aj učiteľov a študentov,“ upozorňuje Žaneta Csáderová, riaditeľka Antidopingovej agentúry SR.
Čo prekvapilo odborníkov SADA počas pilotného projektu?
Jednoznačne kreativita študentov. Aj my odborníci sa dozvedeli niečo nové, s čím sme sa dovtedy nestreli. Jedno dieťa prišlo so skvelou prezentáciou o marketingu výživových doplnkov a energetických nápojov. Pozrelo sa na tému z úplne iného uhla. Porovnali sme, aký prístup majú jednotlivé značky, kto má reklamu zameranú agresívne, kto na deti, na vrcholový šport a adrenalín. Bol to veľmi zaujímavý pohľad. Možno toto je cesta, ako mladým ľuďom vysvetľovať problematiku energetických nápojov. Nehovoriť iba o zložení, ale aj o marketingu a reklame vďaka čomu sa my všetci stávame produktom.
SADA spustila začiatkom uplynulého školského roka jedinečný projekt vzdelávania Fair Play. Ide o celoročnú aktivitu, pričom študenti pracujú s témou z niekoľkých strán. Ako prvá sa do projektu zapojila Základná škola v Golianove. Antidopingová agentúra plánuje v projekte pokračovať aj v školskom roku 2023/24 a to naprieč celým Slovenskom.
„Projekt Fair Play je moja srdcová záležitosť. Na niektorých témach pracujú študenti samostatne, pri iných dohliadajú pedagógovia zo školy. Projekt je unikátny v tom, že nejde o jednu prednášku, ale systematické celoročné vzdelávanie, ktoré má presah na rôzne predmety a každý učiteľ si vyberie to svoje. Napríklad v pilotom projekte v Golianove študenti na dejepise analyzovali, ako sa vyvíjal doping a antidoping. V rámci slovenského jazyka zas písali esej na tému, čo je fér v bežnom živote a v športe,“ vysvetľuje Tomáš Pagáč, vedúci oddelenia prevencie a testovania Antidopingovej agentúry SR a tvorca projektu Fair Play.
Škola žije projektom celý rok
Odborníci sa stretávajú nielen so študentmi, ale aj s učiteľmi a rodičmi žiakov. „Najviac ma zaujalo, keď dáme deťom priestor, aby si hľadali informácie, tak to dokážu. Prídu s úžasnými vysvetleniami, výhodami, nevýhodami, vedia ísť do veľmi dobrej polemiky,“ vymenúva Tomáš Pagáč.
Študenti s odborníkmi rozoberali aj témy, ktoré priamo nesúviseli s antidopingovou problematikou, no výrazne rezonovali v spoločnosti. „Jednou takých tém boli transrodové osoby, LGBTI+ komunita a alkohol za volantom. Bolo to v čase, kedy sa stali tragédie, ktoré súviseli práve s týmito témami. Aj to dokazuje, že kým rodičia si často myslia, že ich deti tieto veci nevnímajú a žijú v pomyselnej bubline, no opak je pravdou. Celospoločenské dianie a témy, ktoré rezonujú vnímajú rovnako ako dospelí a takisto chcú o nich hovoriť,“ tvrdí Pagáč.
Výhodou projektu je, že odborníci SADA komunikujú so študentmi im blízkym jazykom a vedú s nimi neformálne debaty. Aj to je jedným z dôvodov, prečo študenti nemajú predsudky a pýtajú sa na témy, na ktoré by sa učiteľov alebo rodičov neopýtali.
Vzdelávať „nešportovcov“ začali počas pandémie
Antidopingová agentúra SR sa pustila do vzdelávania študentov už počas pandémie. Vtedy boli dominantné online webináre pre učiteľov telesnej výchovy a centrá voľného času. „Podľa našich skúseností, aj informácií, ktoré máme priamo od učiteľov, sú v dnešnej dobe na školách obrovským problémom energetické nápoje. Sami učitelia navrhli vzdelávacie aktivity, v rámci ktorých žiakom vysvetlili užívanie energetických nápojov a vplyv na mladý organizmus. Aj to je jedným z dôvodov, prečo sme sa rozhodli vzdelávať aj učiteľov a študentov,“ upozorňuje Žaneta Csáderová, riaditeľka Antidopingovej agentúry SR.
Čo prekvapilo odborníkov SADA počas pilotného projektu?
Jednoznačne kreativita študentov. Aj my odborníci sa dozvedeli niečo nové, s čím sme sa dovtedy nestreli. Jedno dieťa prišlo so skvelou prezentáciou o marketingu výživových doplnkov a energetických nápojov. Pozrelo sa na tému z úplne iného uhla. Porovnali sme, aký prístup majú jednotlivé značky, kto má reklamu zameranú agresívne, kto na deti, na vrcholový šport a adrenalín. Bol to veľmi zaujímavý pohľad. Možno toto je cesta, ako mladým ľuďom vysvetľovať problematiku energetických nápojov. Nehovoriť iba o zložení, ale aj o marketingu a reklame vďaka čomu sa my všetci stávame produktom.